Każdy rodzic z niecierpliwością czeka na pierwsze słowa swojego dziecka, a potem na kolejne, tworzące coraz bardziej złożone zdania. Okres dwulatka to czas intensywnego rozwoju, również w sferze komunikacji. Ale co, jeśli nasze dziecko mówi mniej niż rówieśnicy? Jak wspierać rozwój mowy i kiedy powinna zapalić się czerwona lampka, wskazując na opóźniony rozwój mowy? Poniżej znajdziesz praktyczne wskazówki i dowiesz się, kiedy do specjalisty zwrócić się o pomoc.
Jak stymulować rozwój mowy na co dzień?
Codzienne interakcje są najlepszą „terapią”.
- Rozmawiaj, rozmawiaj, rozmawiaj! Nawet jeśli Twoje dziecko jeszcze nie odpowiada słowami, opowiadaj Mu, co robisz, co widzisz, co czujesz. Nazywaj przedmioty, czynności, emocje. To buduje słownik bierny.
- Czytajcie książki: Regularne czytanie to fantastyczne ćwiczenia mowy. Wskazuj palcem obrazki, naśladuj dźwięki zwierząt, zadawaj proste pytania: „Co to jest?”, „Kto to?”.
- Śpiewajcie piosenki i recytujcie wierszyki: Rymowanki i melodie ułatwiają zapamiętywanie słów i rytmizowanie mowy.
- Odpowiadaj na gaworzenie i gesty: Nawet jeśli dziecko używa pojedynczych sylab czy gestów, reaguj na nie. Pokazuj, że rozumiesz, i rozwijaj jego wypowiedź: gdy pokaże na psa i powie „hau”, możesz powiedzieć: „Tak, to piesek! Piesek robi hau hau.”
Czy zabawy językowe naprawdę pomagają?
Zdecydowanie! Zabawy językowe to najlepszy sposób na naukę przez przyjemność.
- Zabawy w naśladowanie: Naśladujcie odgłosy zwierząt, pojazdów. „Jak robi krówka? Muuu!”
- Proste polecenia: Wydawaj proste, jednoetapowe polecenia, np. „Daj misia”, „Zamknij drzwi”. Stopniowo zwiększaj ich złożoność.
- Opisywanie obrazków: Wspólnie oglądajcie książeczki i opisujcie to, co widzicie. Zachęcaj dziecko do pokazywania palcem.
Kiedy martwić się opóźnieniami w rozwoju mowy?
To pytanie spędza sen z powiek wielu rodzicom. Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie, ale są pewne „czerwone flagi”.
- Brak reakcji na imię: Dwulatek powinien reagować na swoje imię.
- Mało słów: Jeśli dwulatek używa mniej niż 10-20 słów (nawet tych uproszczonych), lub nie łączy ich w proste dwuwyrazowe zdania („mama pić”, „daj miś”).
- Brak prób komunikacji: Dziecko nie próbuje komunikować się gestami, dźwiękami, ani słowami, aby wyrazić swoje potrzeby czy chęci.
- Brak wskazywania palcem: Nie wskazuje na przedmioty, którymi jest zainteresowane.
- Niezrozumiała mowa: Jeśli mowa dziecka jest niezrozumiała dla najbliższych osób.
Kiedy do specjalisty? Rola logopedy
Jeśli zaobserwujesz którykolwiek z powyższych sygnałów, nie wahaj się skonsultować z ekspertem.
- Logopeda: To pierwsza osoba, do której warto się udać. Logopeda oceni rozwój mowy i zaproponuje odpowiednie ćwiczenia mowy lub terapię.
- Audiolog: Warto również wykluczyć problemy ze słuchem, które mogą być przyczyną opóźnień.
Nie ma co czekać „aż samo minie”. Wczesna interwencja jest kluczowa dla efektywnego wspierania rozwoju dziecka. Pamiętaj, że Twoje zaangażowanie i cierpliwość to najważniejsze narzędzia w tej drodze.
Autor: Malwina Szczepańska
Zobacz też:
Nieograniczone możliwości: Ekskluzywne usługi rejestracji działalności gospodarczej w Polsce

